Dag 04: aan de slag!

20 januari 2015 - Wang Dong, Thailand

Gister was ik te gast bij een Thais gezin, waar de manager van Elephants World ging praten over solarcells. Een hele mooie ervaring; we werden hartelijk ontvangen.

Vanaf vandaag wordt ik ingewerkt om de poten van twee olifanten dagelijks te masseren, omdat ze veel pijn hebben. Vanaf volgende week zal ik dit zelfstandig moeten kunnen doen.

Verder ben ik dagelijks druk om de olifanten tijdig van voldoende voedsel te voorzien. Leuke bijkomstigheid was dat ik vandaag bovenop een lading bananenbladeren in een open vrachtwagen zat en daarmee een fantastisch uitzicht had over het gebied waar we ons bevinden.

Het is hier zo mooi en de olifanten zijn geweldig. Binnenkort komen er zeven nieuwe olifanten bij, waarmee we dan de zorg over 24 olifanten hebben.

Een erg leuk en informatief filmpje over het geheugen van olifanten Wilma op LinkedInhttp://ed.ted.com/lessons/why-elephants-never-forget-alex-gendler De maker van het filmpje was met een aantal van zijn studenten te gast bij Elephants World. Ik probeer deze video via LinkedIn onder de aandacht van een groter publiek te brengen.

We zijn aan het kijken of- en zo ja hoe- we deze blog ook kunnen gaan gebruiken in combinatie met de website van Elephants World.

Na een eerste dag met veel indrukken ben ik inmiddels alweer twee hele dagen in deze prachtige olifantenwereld. De tweede dag krijg ik ‘s ochtends een multomap in mijn handen gedrukt boordevol nuttige informatie: wat is de werkwijze bij ElephantsWorld, wat houdt 'sticky rice' in, hoe werkt de fruit shop (de plek waar het fruit voor de olifanten ligt) en ga zo maar door. Al deze termen zullen in dit blog geregeld terugkomen, uiteraard met een uitleg. De handleiding die ik door moet nemen is erg handig om mezelf wat wegwijs te maken binnen ElephantsWorld en de andere vrijwilligers. De middag wordt gevuld met een rondleiding en een grondige uitleg van Agnes, de dame die hier de vrijwilligers aanstuurt. Agnes vertelt me veel over de Thaise cultuur en onder andere hoe om te gaan met de mahouts, de mensen die zorg dragen voor de olifanten.

Omdat er al een groepje vrijwilligers voor langere tijd rondloopt, kun je je de eerste dagen wat verloren en onzeker voelen. Je weet immers nog niet wat je zelfstandig kunt oppakken en of je het uberhaupt wel goed doet. De dag wordt net als alle andere dagen afgesloten met een fantastische Thaise maaltijd. Wat het eten bij ElephantsWorld betreft: ontbijt, lunch en diner worden elke dag gekookt door Thaise dames. En wat is het eten lekker!

Dag drie treed ik met goede moed tegemoet. Tot morgen!

1. Eddei:
    21 januari 2015
    is er ook een olifanten orkest???
    grappig dat ze over 50 jaar waarschijnlijk nog wel weten wie zo lekker hun pootjes heeft staan masseren :))))
    keeeeep it up!
  2. Marjan:
    22 januari 2015
    die olifanten zullen die gekke blonde dame met al die banaantjes nooit meer vergeten!!!